Veelgestelde vragen

Algemene vragen

Je sluit bij je laadpunt een verplicht hostingabonnement af. In het laadpunt zit een simkaart die is verbonden met onze backoffice.

Hierdoor hebben we altijd verbinding met je laadpunt, kunnen we je op afstand bij storingen helpen en kunnen we de stroomkosten verrekenen. Ook heb je toegang tot MijnLaden, onze webapp. Hier kun je je facturen vinden, beschikbare laadpunten zoeken en zien waar je geladen hebt.

Onze laadpunten van het merk Alfen zijn alleen beschikbaar in de kleur wit. De laadpunten van het merk EV-box zijn beschikbaar in meerdere kleuren: donkerblauw, antraciet, grijs en wit.

Op je laadpunt zit een sticker met het laadpuntnummer. Het laadpuntnummer kan bijvoorbeeld beginnen met: ene-p, evb-p, eneco of brs.

Via de klantenservice van Eneco eMobility kun je de LED-ring van jouw laadpunt laten aanpassen. Bel hiervoor 088 170 7700 of stuur een e-mail naar elektrischladen@eneco.nl

Wij leveren helaas geen losse laadkabels. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met jouw autodealer.

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Je facturen kun je vinden in je MijnLaden account: https://portal.eneco-emobility.com/mijnladen/. Heb je vragen over je factuur of wil je een MijnLaden account aanvragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 via 088-170 7700.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. Je hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen jouw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met jouw stroomleverancier. Wil je meer weten? Klik dan hier.

Vragen over de Eneco eMobility laadpas

Met een laadpas van Eneco eMobility kun je in het buitenland laden bij verschillende laadpaalexploitanten. Een overzicht van exploitanten die Eneco eMobility ondersteunen, vind je hier.

Je kunt je laadpas of abonnement  opzeggen door een e-mail te sturen naar elektrischladen@eneco.nl. Vermeld hierbij je pasnummer, eventueel je relatienummer (die vind je op je factuur) en de gewenste einddatum. De minimale looptijd van een abonnement is 1 jaar, daarna kun je het abonnement maandelijks opzeggen.

Bij een laadpunt ontvangt u altijd een gratis laadpas van Eneco eMobility. U kunt ook altijd laadpassen bijbestellen. Klik hier voor de huidige tarieven.

Vragen over thuisladen

Met Home Load Balancing meet het laadpunt hoeveel stroom er op een bepaald moment in jouw huis wordt verbruikt en past daarop zijn laadvermogen aan. Heb jij bijvoorbeeld jouw wasdroger aan staan? Dan laadt jouw auto op dat moment iets minder snel. Meer informatie over Home Load Balancing? Klik hier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe hij zijn auto kan opladen.

Een laadpunt gebruikt veel elektriciteit, meer dan de meeste apparatuur in je huis. Als je een laadpunt met een hoog vermogen kiest, past dit soms niet op je stroomaansluiting. Je kunt je meterkast dan laten verzwaren. Hiermee wordt het vermogen van je aansluiting vergroot. Verzwaren regel je bij jouw netbeheerder. Wil je hier meer informatie over? Kijk dan hier.

Je kunt je laadpunt meeverhuizen naar je nieuwe woning. Je kunt dit doorgeven via onze klantenservice. Deze is te bereiken op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur via 088 – 170 7700. Geef je verhuizing minimaal een maand van tevoren door, zo hebben wij voldoende tijd om je laadpunt overzetten. De kosten zijn onder andere afhankelijk van de nieuwe locatie van het laadpunt. Wil je meer weten? Kijk dan hier.

Heeft jouw laadpaal een storing? Dat kun je zelf proberen op te lossen door een harde reset uit te voeren. Schakel de zekering in de meterkast waar het laadpunt aan is gekoppeld voor tien minuten uit. Schakel hem daarna weer in en wacht tot het laadpunt is gereset. Dit kan een paar minuten duren. Probeer daarna nog een keer te laden. Lukt het niet? Bel dan de klantenservice via 088 170 7700. Meer weten? Kijk dan hier.

De aansluitwaarde van jouw huis kun je opvragen bij jouw netbeheerder. In sommige gevallen staat de aansluitwaarde ook op de jaarrekening.

Je kunt een laadpaal laten installeren in een appartementencomplex als je beschikt over een eigen parkeerplaats. Neem hierover contact op met onze klantenservice via 088 170 7700 (op werkdagen tussen 9.00 en 18.00).

Je kunt een thuislaadpunt installeren als je lid bent van een VvE. Je hebt dan toestemming van de VvE nodig om een laadpunt te plaatsen. Wij geven jouw VvE graag advies op maat en zorgen ervoor dat alle administratie op orde komt. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice via 088 170 7700.

Het is mogelijk zelf het graafwerk te regelen bij de installatie van jouw laadpunt. Neem daarvoor wel eerst contact op met de klantenservice via 088 170 7700.

Nee. Je kunt in principe met iedere pas op uw laadpunt laden. Omdat uw laadpunt een sim-kaart heeft, kunnen wij op afstand uitlezen hoeveel KWh er geladen is. Wij vergoeden de geladen stroom elke maand, ongeacht met welke pas er op het laadpunt is geladen. In principe kan iedereen met een laadpas op jouw laadpunt laden.

Iedereen met een laadpas kan op jouw laadpunt laden. Wij kunnen het laadpunt niet afsluiten voor andere laadpassen. In de praktijk hebben wij nog nooit een melding gekregen van een laadpunteigenaar waarbij iemand zonder toestemming zijn auto op stond te laden. Mocht dit toch voorkomen, dan betaalt u daar niks voor. Wij lezen uw laadpunt op afstand uit en vergoeden elke maand het aantal geladen KWh, ongeacht met welke laadpas er op uw laadpunt is geladen.  

Vragen over zakelijk laden

Dit is geheel afhankelijk van de locatie en de laadbehoefte. Op basis van een telefonisch adviesgesprek, gevolgd door een schouw, kan worden bepaald wat het beste aansluit op de laadbehoefte voor nu en in de toekomst.
De laadbehoefte wordt onder andere bepaald door: het aantal medewerkers met een EV, het aantal bezoekers met een EV, de gemiddelde woon-werk afstand, de gemiddelde parkeerduur en de kosten voor graaf- en installatiewerk.

Afhankelijk van het laadpunt kunnen we de abonnementen, hosting en verrekening overnemen. Mocht het laadpunt voldoen aan de voorwaarden, dan kunnen alle bestaande en nieuwe laadpunten vanuit Eneco eMobility worden beheerd. Vraag na of de fabrikant en het laadpuntmodel voldoen aan de voorwaarden via 088 1707700.

Iedereen met een laadpas kan laden op de laadpunten van Eneco eMobility. U kunt eventueel op uw laadpunt aangeven dat het laadpunt alleen bestemd is voor medewerkers of gasten. Neem daarvoor contact op met uw partner manager.

Voor onze zakelijke klanten bieden wij een centrale portal. Dit is één centrale locatie waar alle leads binnenkomen en waar je de status van de aanvragen voor jouw klanten kunt volgen. Wij gebruiken de portal ook om alles te monitoren. Bij Eneco eMobility kunnen we koppelingen maken naar externe systemen, zodat jij maar één systeem hoeft te hanteren. Zo worden ook onze webshopbestellingen automatisch geregistreerd in de centrale portal.

De meeste auto’s (80%) staan overdag en ‘s nachts stil op een bedrijventerrein of bij huis. Eneco eMobility richt zich primair op het verzorgen van laadpunten op bedrijfslocaties en thuislocaties. Het aanvragen voor laadpunten langs de openbare- of snelweg verloopt via gemeentelijke en provinciale beleidsrichtlijnen. Klik hier om te zien hoe u een aanvraag doet voor een openbaar laadpunt.

Eneco eMobility verzorgt de signing op en rondom de parkeerplaats. Het is van belang bezoekers te attenderen op de aanwezigheid van laadmogelijkheden en de vindbaarheid van laadpunten op een parkeerterrein te vergroten.

Het is mogelijk om op verzoek een logo te verwerken op het digitale scherm van het laadpunt en/of af te wijken van de reguliere kleurkeuzes. Hier zitten bepaalde kosten aan verbonden. Neem contact op met jouw partner manager voor de mogelijkheden.

Wij leveren zowel AC- als DC-laadpunten van verschillende leveranciers. Afhankelijk van je wensen en situatie kunnen wij een passend laadpunt leveren. Neem contact op met onze partner managers voor meer informatie. 

Het is mogelijk om de installatie uit te laten voeren door jouw huisinstallateur. Er zijn twee mogelijkheden:

1) Eneco eMobility levert het laadpunt, jouw huisinstallateur voert de volledige installatie uit

2) Wij sluiten jouw laadpunt aan en activeren uw laadpunt: in dat geval voert de huisinstallateur het graafwerk uit en legt de kabels.

Neem contact op met onze klantenservice voor meer informatie.

Bij een laadpunt ontvangt u altijd een gratis laadpas van Eneco eMobility. U kunt ook altijd laadpassen bijbestellen. Klik hier voor de huidige tarieven.

Bij Smart Charging stemmen we de laadbehoefte af op het maximaal beschikbare (vrije) vermogen. Op deze manier hoef je de aansluiting niet onnodig te verzwaren, en kunnen alle auto’s op hun maximale vermogen blijven laden. Eneco eMobility heeft verschillende vormen van Smart Charging. Afhankelijk van de situatie adviseren wij welke vorm het beste aansluit op de wensen en laadbehoeften.

WeCharge is een service waarbij wij één dubbel laadpunt aanbieden voor vier laadplekken. Wanneer een auto is opgeladen, ontgrendelt de stekker automatisch. Een volgende auto kan dan alvast beginnen met laden, zonder dat iemand zijn auto hoeft te verplaatsen. Wil je meer weten over WeCharge? Kijk dan hier.

Dit kan met Smart Charging. Bij Smart Charging stemmen we de laadbehoefte af op het maximaal beschikbare vermogen. Op deze wijze hoeft de aansluiting niet onnodig te worden verzwaard, terwijl wel alle auto’s kunnen laden. Eneco eMobility heeft verschillende vormen van Smart Charging. Afhankelijk van de situatie adviseren wij welke vorm het best aansluit op de wensen en laadbehoefte van u, uw medewerkers en/of uw bezoekers.

“Dankzij het slimme systeem kunnen we met minder vermogen sneller vermogen leveren én de energie verdelen”, vertelt Tom Schindeler van Eneco eMobility. Ieder kwartier kijkt het systeem welke auto’s zijn aangesloten op de laadpunten. Staan er heel weinig, dan is je batterij dankzij stroom razendsnel opgeladen. Staan alle laadplekken vol, dan verdeelt het systeem het beschikbare vermogen. Schindeler: “In principe kun je het aantal auto’s eindeloos uitbreiden, maar dan laad je op steeds lager vermogen.” Als een auto wordt aangemeld stuurt het cloud based beheerssysteem de laadpaal aan via de verbinding. Volgens Eneco eMobility levert ze alleen groene stroom aan de palen.

Optioneel kun je kiezen voor een Beheer & Onderhoud abonnement. Je betaalt maandelijks een bedrag per laadpunt, afhankelijk van het soort laadpunten. Een Beheer & Onderhoud abonnement kan alleen worden afgesloten op laadpunten die door, of onder regie van, Eneco eMobility zijn geïnstalleerd. In het geval van een Service & Onderhoud abonnement worden eventuele materiaal- en voorrijkosten niet in rekening gebracht. 

U kunt als eerste proberen de storing zelf op te lossen met een harde reset. Dit lost in 90% van de gevallen de storing op. Klik hier voor informatie over een harde reset.

Werkt dat niet? Op al onze laadpunten staat het laadpuntnummer en ons storingsnummer vermeld. Houd tijdens het bellen het laadpuntnummer bij de hand, dan kan een van onze medewerkers u direct helpen. Het is soms mogelijk om op afstand het laadpunt te ontgrendelen of herstarten. Indien de storing niet op afstand kan worden verholpen, zal er een monteur langskomen voor inventarisatie en/of reparatie.  

Vragen over tarieven en vergoedingen

Nee, wij rekenen geen starttarief wanneer je thuis aan het laden bent en een Eneco eMobility laadpunt hebt. Meer informatie over laadtarieven vind je hier.

Wanneer je thuis een Eneco eMobility laadpunt hebt en gaat laden met een pas die niet van Eneco eMobility is, kan het zijn dat er een starttarief in rekening wordt gebracht. Het starttarief is afhankelijk van de laadpasleverancier. Bekijk hier ons starttarief wanneer je wilt opladen aan een ander laadpunt.

Wij vergoeden op dit moment op € 0,22 per kWh. Kijk hier voor het meest actuele tarief.

Wij krijgen vaak de vraag hoe wij aan dit bedrag komen. Wij nemen het gemiddelde van alle energieleveranciers en nemen dit gemiddelde als onze vergoeding. Hierdoor kan het voorkomen dat sommige mensen iets meer of iets minder vergoed krijgen dan dat de energieleverancier berekend.

De  kosten van de verhuizing van je laadpaal zijn vaak voor eigen rekening. De minimale kosten hiervan zijn € 250,- exclusief de installatie kosten. De installatiekosten hangen af van het vermogen, de huidige staat van de meterkast en of er graafwerk bij komt kijken. In sommige gevallen kan het dus goedkoper zijn om een nieuw laadpunt te laten plaatsen. Lees hier meer over de verhuizing van je laadpunt.

Hosting is nodig om contact te maken met ons systeem. Hierdoor kunnen wij op afstand het laadpunt uitlezen en het aantal geladen kWh vergoeden. Je kan zelf je laadtransacties zien op MijnLaden. Fijn om te weten: bij Eneco eMobility is ieder geladen kWh verkregen uit duurzame energie. Lees hier hoe wij dat doen.

Laadpakketten

Het toekomstbestendige 22kW laadpunt biedt optimale flexibiliteit bij wijzigingen in auto of huisaansluiting. Hier leggen we uit hoe dat werkt.

Laadpunten verschillen onder andere in het vermogen dat ze kunnen leveren. Dit is afhankelijk van het aantal fasen waarop ze kunnen laden (1 of 3) en het aantal ampère dat ze kunnen leveren (16A of 32A). De keuze voor een bepaald vermogen wordt meestal gemaakt op basis van uw huisaansluiting en de auto die u gaat rijden. Zo heeft u precies het laadpunt dat bij uw situatie past en betaalt u niet voor vermogen dat u niet nodig heeft.

Echter, accugroottes en laadsnelheden nemen in de toekomst verder toe. Door nu een laadpunt te kiezen wat precies past, kan het zijn dat het laadpunt bij een volgende auto niet meer optimaal is voor uw situatie.

Ons toekomstbestendig laadpunt is het laadpunt met maximaal vermogen (22 kW; 3x32A). Het is waarschijnlijk dat u dit vermogen niet volledig kan gebruiken met uw auto en huisaansluiting, maar dat lossen we op in de installatie. We sluiten het laadpunt zo aan, dat de hoogst mogelijke laadsnelheid wordt gehaald met de huidige combinatie van de auto en huisaansluiting. Verder leggen we alvast een datakabel aan, zodat home loadbalancing (in de toekomst) aangesloten kan worden.

Bij een verandering in uw situatie kunnen we met een relatief eenvoudige en goedkope ingreep de installatie zo aanpassen dat hij optimaal past bij wat u dan nodig heeft. Op deze manier bieden we maximale flexibiliteit en bent u altijd klaar voor de toekomst.

Bij de leasepakketten zijn standaard het laadpunt, de installatie en de abonnementen voor de leasetermijn inbegrepen. Als er aanpassingen nodig zijn in de meterkast om de installatie mogelijk te maken, zijn die kosten voor uw rekening. Aanpassingen in de meterkast worden door De Belastingdienst gezien als waardeverhogend voor uw woning. Daarom mogen deze kosten niet worden meegenomen in het leasebedrag dat (deels) door de werkgever wordt betaald.

Bij aanpassingen in de meterkast kunt u bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van een nieuwe hoofdschakelaar of het herverdelen van de fasen bij een verzwaring van de stroomaansluiting.

Ook kan het zijn dat de afstand van uw meterkast tot het laadpunt erg ver is. De leasemaatschappij dekt een aantal meters graven af in het pakket dat meestal voldoende is, maar graafwerk daarboven kan voor extra kosten leiden die u zelf moet betalen.