Kan uw huis een laadpunt aan? Weet hoeveel stroom u verbruikt

Denkt u wel eens na over welke apparaten in uw huis eigenlijk stroom verbruiken? En in hoeverre heeft u een idee hoeveel stroom die apparaten opslurpen? Het voelt voor u misschien logisch dat alles het gewoon doet. Wilt u een laadpuntl laten installeren? Dan zijn die vragen toch relevant. Er komt namelijk een stroomslurper bij en dat kan de stroomaansluiting in uw huis niet altijd aan. Lees daarom in dit blog waarom het belangrijk is vooraf wat uitzoekwerk te doen over uw stroomverbruik.

Waarom is het belangrijk uw stroomverbruik te kennen als u een laadpunt wilt?

Omdat u er anders misschien te laat achter komt dat er niet genoeg stroom ‘over’ is voor de laadpaal. Installateurs mogen niet verder met hun installatie als zij dit opmerken tijdens hun werkzaamheden. Maar installateurs zien niet altijd wat u allemaal aan zware apparatuur in huis heeft. En als de installateurs niet doorhebben dat er te weinig stroom beschikbaar is, loopt u de kans dat de hoofdzekering in uw meterkast eruit klapt. Dan zit u zonder stroom, en dat wilt u vermijden.

Hoe ontstaat zo’n tekort? Als andere apparaten in huis de stroom al opslurpen. Dat gaat soms sneller dan u denkt. Een warmtepomp, wasdroger, sauna, waterkoker of elektrische oven zijn bijvoorbeeld aardige grootverbruikers. Sluit u daar nog een laadpunt bij aan? Dan kan de hoofdzekering eruit klappen.

Hoe komt u erachter wat uw huis aan kan?

Dat hangt af van de capaciteit van uw stroomaansluiting. Zonder al te technisch te worden, is het belangrijk dat u deze termen kent:

  • De stroom in uw woning komt via een netaansluiting. Die heeft iedereen, maar de hoeveelheid stroom kan per huishouden verschillend zijn.
  • De aansluitwaarde bepaalt hoeveel stroom uw huis binnenkomt. Er lopen 1 of 3 kabels met stroom uw huis in. Dit noemen we een 1- of 3- faseaansluiting.
  • Elke kabel levert een bepaalde stroomsterkte, uitgedrukt in ampères (A). Een huis met een 3-faseaansluiting kan bijvoorbeeld 25A per kabel hebben (uitgedrukt als 3x25A).
  • Uw distributienetbeheerder kan u meedelen hoeveel de aansluitwaarde van uw woning bedraagt.

Natuurlijk helpen wij u graag in te schatten of u genoeg ruimte hebt voor een laadpunt. We vragen daarom vaak of en hoeveel ‘zware’ apparaten u in huis hebt. Toch kunnen ook wij op afstand niet alles met zekerheid vaststellen. Daarom is het handig zelf ook uit te zoeken hoeveel stroom uw huis op bepaalde momenten verbruikt.

Wat als u niet genoeg capaciteit blijkt te hebben?

Vermoed of weet u dat de apparaten in uw huis al veel verbruiken? Dan is het handig om een van deze opties te overwegen voordat u verder gaat:

  • Eerst de capaciteit van uw netaansluiting uitbreiden (verzwaren). Hierdoor kan uw huis meer aan. Check de mogelijkheden en kostprijs hiervan met uw distributienetbeheerder.
  • Het laadpunt wel laten installeren en ofwel:
    • Lager af laten zekeren + link naar blog

Werken met Home Load Balancing. Hierdoor houdt u de capaciteit van de netaansluiting hetzelfde. Het laadvermogen van de laadpaal past zich aan op de stroom die andere apparaten in huis op dat moment verbruiken. Deze oplossing zal pas eind 2020 in België mogelijk worden, maar u kunt nu reeds een HLB ready laadpunt en installatie aanschaffen.

Thuisladen elektrische auto met laadpunt
Meer weten over verzwaren?

Anderen vinden
dit ook
interessant

Een greep uit onze partners

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laadt u altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceert u uw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. U hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen uw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met uw stroomleverancier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe de auto wordt opgeladen.