Vaste of losse laadkabel? Wij helpen u kiezen

Bij het aanschaffen van een thuislaadpunt kunt u bij Eneco eMobility kiezen voor een model met of zonder vaste laadkabel. Wat is het verschil? Maakt het uit wat u kiest? Voor iedereen die twijfelt: wij helpen u kiezen.

Wil ik een vaste kabel?

Als eerste zetten we de voor- en nadelen van een vaste kabel op een rij. Het spreekt misschien voor zich, maar bij een vaste kabel zit er permanent een laadkabel vast aan het laadpunt of de laadpaal.

Een groot voordeel van een vaste kabel is dat u niet steeds de laadkabel uit uw auto hoeft te halen, als u wilt laden. U hoeft alleen maar de stekker van de kabel in uw auto te steken. Dit bespaart u tijd en gedoe.

Een ander voordeel is dat u de laadkabels in een bepaalde lengte kunt bestellen. Bij een laadpaal van het merk Alfen kunt u een kabel van 5 of 8 meter bestellen, en bij een laadpunt van EV-BOX een kabel van 6 of 8 meter.

Er zitten ook nadelen aan een vaste kabel aan uw laadpaal. Zo moet u hem af en toe schoonmaken. Een vaste kabel kan in principe net zolang meegaan als een losse kabel, maar hij is onderhevig aan weersomstandigheden (tenzij u een laadpunt in een parkeergarage heeft). Door wind en regen kan er water in de kabel terecht komen. Als u de laadkabel goed onderhoudt, is er echter niks aan de hand.

Een ander nadeel is dat een vaste laadkabel in het zicht kan hangen. Dit zorgt er soms voor dat het rommelig oogt. Als uw laadpunt op een opvallende plek aan uw gevel hangt of in de voortuin staat, is dit misschien iets waar u rekening mee wilt houden.

Tot slot is het nadeel van een vaste kabel dat sommige (oudere) elektrische modellen een andere stekker hebben dan andere (nieuwere) elektrische modellen. U kunt met een vaste kabel dus niet altijd alle auto’s elektrisch laden.

Wil ik een losse kabel?

Een laadpunt zonder vaste kabel, dus met alleen een socket, heeft als grote voordeel dat elke elektrische auto erop kan laden. U kunt namelijk gewoon laden met de kabels die bij de dealer worden meegeleverd. Mocht u na een paar jaar een nieuwe EV kopen met een andere stekker? Dan hoeft u het laadpunt niet aan te passen.

Verder heeft een laadpaal met alleen de socket geen vaste kabel in het zicht en hoeft u u geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door weersomstandigheden.

Het grote nadeel van een laadpunt met alleen de socket is dat u een extra handeling moet uitvoeren als u de auto wil opladen. U moet de laadkabel dan uit de kofferbak (of waar u hem bewaart) halen en hem dan zowel in het laadpunt als in de auto steken. Ook als u klaar bent met laden moet u de kabel uit de auto en het laadpunt halen en hem dan opbergen.

Wij raden het af om een losse laadkabel in de socket van de laadpaal te laten zitten wanneer u niet aan het laden bent. Het klinkt wellicht als een goede oplossing om uw kabel gewoon in het laadpunt te laten zitten, maar op de lange termijn zorgt dit voor storingen aan uw laadpaal. En dat wil u natuurlijk voorkomen!

Elektrisch Laden
Meer lezen over e-mobility?

Anderen vinden
dit ook
interessant

Een greep uit onze partners

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laadt u altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceert u uw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. U hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen uw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met uw stroomleverancier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe de auto wordt opgeladen.