Joris Laponder over duurzame mobiliteit (deel 3)

Deel 3: Mobility in transition: de rol van het bedrijfsleven

In deze driedelige serie spreken wij onze CCO Joris Laponder over de toekomst van elektrisch rijden en laden. Hoe ziet de mobiliteit van de toekomst eruit? Welke uitdagingen staan er op stapel? 

In dit laatste deel vertelt Joris over de rol van het bedrijfsleven in de mobiliteitstransitie. Dit interview is ook te beluisteren in de podcast van Duurzaam Bedrijfsleven. Het interview is afgenomen door Pieter van der Werff.

“Joris, om te beginnen bij jullie, wat draagt Eneco eMobility bij aan de transitie naar elektrisch rijden?”

Joris: “Wat ik heel mooi vind, is dat we bijdragen aan een klimaatneutrale reis. Met onze laadpas laad je altijd met groene stroom, opgewekt uit zonne- en windenergie. Dat vinden we heel belangrijk. Als e-mobility een duurzame vorm van reizen is, dan moeten de kilowatturen die in de auto gaan groen en duurzaam zijn. Verder proberen we om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor ons klanten en voor onze partners. We werken veel samen met leasemaatschappijen en die hebben een traditionele business: die willen de klant optimaal voorzien in het leveren van een auto, van een bedrijfsauto. Maar de laadinfra erbij leveren, dat is een andere tak van sport. Daarin proberen we het de leasemaatschappij en de berijder zo gemakkelijk mogelijk te maken. We willen de customer journey zo optimaal mogelijk maken. Wat best uitdagend is, in de huidige drukte, dat kan ik je wel verzekeren. Door e-mobility te vereenvoudigen, proberen we het plezierig en leuk te maken.”

“Als e-mobility een duurzame vorm van reizen is, dan moeten de kilowatturen die in de auto gaan groen en duurzaam zijn”

“Je noemde net al de samenwerking met leasemaatschappijen. Gaan jullie veel van dat soort samenwerkingsverbanden aan, die uiteindelijk ook weer jullie groei aanjagen?”

Joris: “Ja, zeker. We werken actief samen met importeurs van automotive-partijen in Nederland en België, en staan aan de vooravond van Duitsland. Daarnaast werken we veel samen met leasemaatschappijen, omdat de meeste nieuwe auto’s die in de afgelopen jaren in Nederland geleverd zijn, via leasemarkten zijn gegaan. Dat geldt met name voor elektrische auto’s. Ook werken we samen met bedrijven die hun vloot aan het verduurzamen zijn. Bedrijven die heel actief inzetten op duurzame mobiliteit, omdat hun medewerkers tijdens kantooruren willen laden en een zorgeloze reis willen hebben. Dus behalve een product, bieden we ook een gedachtegoed, we denken mee over de vraag: hoe ga je die mobiliteitstransitie in een bedrijf doorvoeren?”

“Zou je mij eens mee willen nemen naar de andere kant van het samenwerkingsverband, naar de leasemaatschappij en de berijder? Wat zijn de overwegingen om benzine of diesel te blijven rijden, in plaats van elektrisch?”

Joris: “Ik denk dat die overwegingen te maken hebben met het aanbod in de afgelopen jaren. In eerste instantie kwamen vooral de kostbare, elektrische auto’s op de markt. Maar in het afgelopen jaar zag je ook modellen van onder de vijftigduizend euro, waardoor er een enorme groei heeft plaatsgevonden. Die automerken hebben we gesproken en ze zeiden allemaal: we hadden wel drie keer zoveel EV’s kunnen inkopen, dan hadden we ze alsnog allemaal verkocht. Er ontstaat dus een nieuwe doelgroep, omdat er steeds meer goedkopere modellen bijkomen. Ik denk serieus dat een elektrische auto een overweging is voor leasereizigers die een niet al te lange afstand per dag afleggen. En is het de keuze van de berijder of het bedrijf? Grote bedrijven hebben echt de keuze gemaakt: we schakelen radicaal om en richten ons enkel nog op openbaar vervoer en elektrisch vervoer.”

“Maken ze die keuze op basis van de kosten of willen ze ook op het gebied van duurzaamheid iets doen?”

“Die keuze heeft ook te maken met hun duurzame ambities. Ze willen hun duurzame doelstellingen realiseren en weten dat ze een voorbeeldfunctie innemen. Het is trouwens oké, dat er nog een grote groep bestaat die traditioneel rijdt, want je kunt niet in één keer honderd procent omschakelen. Ook de nieuwe brandstofmotoren worden duurzamer. Maar, kijkend naar de Nederlandse mindset, dan denk ik dat iemand die een leaseauto uitzoekt echt wel een elektrische auto overweegt, mits die de mogelijkheid en het budget heeft natuurlijk. Ik kan een voorbeeld noemen trouwens. Bij één van de leasemaatschappijen waarmee we samenwerken is, in de afgelopen maanden, één op de drie auto’s elektrisch besteld. Één op de drie. En dan hebben we het over één van de grootste leasemaatschappijen van Nederland.”

“Je zei net dat de prijs voor sommige elektrische auto’s onder de vijftigduizend euro ligt. Komen er binnen drie jaar EV’s op de markt die minder dan vijfentwintigduizend euro kosten? Gaat het zo snel? Je zei dat de grote autoproducenten radicaal zijn omgeschakeld. Gaat zich dat de komende jaren uitbetalen?”

“Ja, zeer zeker. Sommige EV’s worden nu al voor minder dan dertig-, vijfendertigduizend euro verkocht. Ik zie nu al modellen die heel aantrekkelijk in de goedkopere private lease aangeboden worden. In de komende twee jaar zal de privérijder dus z’n intrede doen. Over een paar jaar zullen die modellen de tweedehands markt opgaan en dan kunnen we ook die markt betreden. Voor mensen die zelf een auto moeten of willen kopen, wordt een elektrische auto dan een overweging.”

“Hoe snel groeit Eneco eMobility eigenlijk?”

Joris: “We zijn op 1 maart 2018 als zelfstandige bv verder gegaan, met een enorm mooie aandeelhouder: Eneco. We waren toen met vijftien mensen en zitten nu, in de Benelux, op zestig mensen. We hebben in oktober, in Duitsland, een overname afgerond en daar zitten ondertussen ook veertig mensen. Dus we zijn, qua mensen, serieus aan het groeien. Daarnaast groeien ook de omzet en de laadinfra die we aan het uitrollen zijn. Dan heb je het over een verdubbeling en een verdriedubbeling.”

“En Joris, Eneco komt in Japanse handen. Verwacht je dat er voor jullie iets gaat veranderen?”

Joris: “Ik beroep me natuurlijk altijd op datgene dat ook in de pers gedeeld is. Ik denk dat er met deze aandeelhouder consistent beleid gevoerd gaat worden, waarbij Eneco zijn visie en missie uit kan gaan voeren op het gebied van duurzaamheid. Het is trouwens goed om te weten dat Mitsubishi en Eneco al acht jaar met elkaar samenwerken. Het is één van onze grotere investeerders in de windmolenparken die we al jaren aan het bouwen zijn en een betrouwbare partner. Ik denk dat we met Mitsubishi nog sterker staan om de mobiliteitstransitie door te zetten. Zo kijk ik er zelf ook tegenaan. Wie weet gaan we nog wel harder, op deze wijze.”

“Wat zijn jullie plannen voor opschaling in Nederland, België en Duitsland?”

Joris: “In Nederland betekent het vooral: schalen uitbouwen en posities die we hebben goed weten te benutten. Daarbij zoeken we de doelgroep op. We kijken waar de behoefte groot is en proberen de doelgroep te helpen.”

“Welke doelgroep is dat?”

Joris: “De parkeergelegenheid in Nederland is een hele belangrijke. Ik vind dat de bedrijven die ooit een keer hebben besloten om een paar laadpalen neer te zetten, nu moeten gaan groeien en opschalen. In Duitsland zijn ze minder ver, dus daar voorzie ik de grootste groei. Die markt is, in potentie, tien keer zo groot. Dus daar gaan we vol op inzetten met de kennis en kunde die we hebben. En met de kennis en kunde van onze Duitse collega’s, die al tien jaar actief zijn in de markt.”

“Hoe ga je dat doen, Joris? Want daar is natuurlijk een hoop geld voor nodig, als je hard wilt groeien in zo’n grote markt als Duitsland.”

Joris: “Dat klopt en daar zijn we ons ook bewust van. We doen het daarom niet alleen, maar sluiten partnerships af. Daarbij kijken we: welke partners kunnen ons helpen en welke partners kunnen wij helpen? Aan de ene kant zijn dat partners die het netwerk hebben richting de klant, wat erg veel werk scheelt voor ons als verkoopmaatschappij. Aan de andere kant kun je elkaar de helpende hand toespelen bij de volume-afzet. Het is dus een kwestie van slim kijken met welke kanalen je gaat werken. Verder moet je natuurlijk investeren, maar dan wel met een gezonde bedrijfsvoering. Dus je probeert niet voor de muziek uit te lopen. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Om jezelf af te blijven vragen: welk tempo zit er in de markt? We denken al een paar jaar dat Duitsland eraan zit te komen. Maar het duurt toch langer dan we dachten. Daarom hebben we onze investeringen daar iets teruggehouden. Dit was het jaar waarin we zeiden: nu moeten we echt iets groots gaan doen. Vandaar dat we op zoek zijn gegaan naar een bedrijf dat we over konden nemen. Een bedrijf dat dicht bij het onze staat en waarmee we de volgende stap kunnen maken. En plots zie je in de afgelopen twee maanden in Duitsland de ene na de andere berichtgeving verschijnen: vanuit de politiek, vanuit de automotive-industie. Ineens worden er allemaal stappen gezet om beleid te maken voor de komende tien jaar.”

“Verwacht je daar de grootste groei?”

Joris: “Voor ons heeft de Duitse markt het grootste groeipotentieel. In absolute aantallen, maar ook procentueel, de eerste jaren. Al moeten we niet vergeten dat we pas net zijn begonnen. Niet alleen in Duitsland, ook in Nederland en België hebben we ambities waar we nog het één en ander aan te doen hebben.”

“Heel goed dat je dat zegt: ‘we zijn pas net begonnen’. Ik wilde net zeggen: jullie zijn al acht jaar bezig met elektrisch vervoer. Welke lessen heb je geleerd?”

Joris: “Mooie vraag, zeg. Welke lessen hebben we geleerd? In tempo lopen, zou ik zeggen. Soms kun je heel ambitieus zijn en enorme vergezichten hebben, maar dan merk je dat daar nog geen behoefte aan is. De vraag die je jezelf zou moeten stellen is: wat is de primaire behoefte die op dit ogenblik bij de berijder en bij bedrijven ligt? Op die behoefte wil je in kunnen spelen. Ik wil ze ook graag een stapje verder meenemen, maar geen vijf stappen. Dat is hartstikke leuk voor een visionair gesprek, maar vaak merk je dat daar de behoefte niet ligt. Dan moet je er ook niet teveel tijd aan besteden. Op dit moment ligt onze focus op: zorgen dat de laadinfra goed en snel uitgebreid wordt, dat we tevreden klanten hebben, dat e-mobility een positief sentiment krijgt onder de berijders.”

Joris podcast
Meer leren over e-mobility?

Anderen vinden
dit ook
interessant

Een greep uit onze partners

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. Je hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen jouw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met jouw stroomleverancier. Wil je meer weten? Klik dan hier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe de auto wordt opgeladen.