“Is het oké als mijn elektrische auto lang stilstaat?”

Nu een groot deel van Nederland thuiswerkt, staan veel elektrische auto’s dagen – zo niet weken – stil. Kan dit kwaad? Loopt de batterij langzaam leeg of blijft deze opgeladen als een auto niet rijdt? Wij zetten de belangrijkste feiten op een rijtje.

Elektrische auto minder gebruiken

Het is stil op de Nederlandse wegen. Grote kans dat ook jij thuiswerkt, en je elektrische auto daarom even niet gebruikt. “Kan het kwaad als mijn elektrische auto een tijdje stilstaat?” vraag je je misschien af. Loopt de batterij leeg of blijft deze vol wanneer ik niet rijd? En kan je je auto het beste aan de laadpaal laten staan, of is het verstandiger om los te koppelen? Dit moet je weten over het niet gebruiken van je elektrische auto, en wat dit doet met de batterij.

Niet aan de laadpaal

Wanneer een elektrische auto lang stilstaat, en de auto niet aan een laadpaal aangesloten is, verbruikt de auto toch energie. Normaal gesproken heb je hier geen last van, omdat je je auto frequent gebruikt en regelmatig bijlaadt. Gebruik je je auto langere tijd niet? Dan kan dit in bepaalde gevallen schadelijk zijn voor de batterij, zoals hieronder wordt besproken. Tijd voor actie!

Tip 1: Maximaal laadniveau verlagen

Het beste wat je kunt doen als je elektrische auto een tijdje stilstaat, is het maximale laadniveau verlagen. Dit moeten we even uitleggen.

Een batterij is het gelukkigste als deze niet helemaal leeg is, maar ook niet helemaal vol. Wanneer je niet ver hoeft te rijden, is het daarom het beste om de batterij niet helemaal op te laden. Dit is beter voor de levensduur van de batterij. Hier hoef je je normaliter geen zorgen over te maken. In een auto zit een batterijmanagementsysteem (BMS) die de maximale lading van je batterij bepaalt. De BMS regelt het laden en ontladen en houdt hierbij rekening met alle aspecten die hier invloed op. De maximale lading staat doorgaans iets lager ingesteld dan daadwerkelijk zou kunnen. Hierdoor heeft je batterij bij normaal gebruik een langere levensduur. De minimale lading staat juist iets hoger ingesteld dan in werkelijkheid het geval is, zodat de batterij nooit helemaal leeg kan raken en zodoende niet beschadigd kan raken door ‘diepontlading’.

Om de levensduur van je batterij te rekken in tijden van stilstand, kun je zelf handmatig de maximale lading van je batterij nog iets verder verlagen. Je hoeft immers geen lange stukken meer te rijden en minder vol is beter voor de batterij. Dit kun je instellen in je batterijmanagementsysteem, op het mediadashboard in je auto – en in sommige gevallen in de app. Verlaag het maximale laadniveau naar bijvoorbeeld 70%. Ga je weer meer rijden? Dan kun je het maximale laadniveau weer verhogen.

Energieverbruikers

Ondanks het verlagen van het maximale laadniveau, loopt een batterij nog steeds leeg wanneer je elektrische auto langere tijd niet wordt gebruikt of opgeladen. Dit komt door software updates, geavanceerde alarmsystemen en de verbinding met een app – dat kost energie. Uiteindelijk zal je batterij dus leeg raken. Daarom een tweede tip!

Tip 2: Aangesloten laten aan de laadpaal

Als het mogelijk is, kun je je auto het beste aan een laadpaal zetten. Het kan geen kwaad om je elektrische auto daar te laten staan. Het batterijmanagementsysteem zorgt ervoor dat de batterij nooit te vol zal worden. Terwijl je auto in rust verbruikt, wordt het niveau meteen weer aangevuld (dat kan je zien als ‘druppelladen’). Dit kost je niet veel geld. Alles wat je nu bijlaadt, hoef je later niet meer bij te laden.

N.B. Word geen laadpaalklever. Als je gebruikmaakt van een openbaar laadpunt, is het aan te raden je auto niet langer dan een dag aangesloten te laten staan. Zo kunnen ook andere gebruikers hun auto bijladen. Dat geldt natuurlijk niet als je een laadpunt op je eigen terrein hebt.

Geen laadpaal? Check je batterij

Is het niet mogelijk om je auto aan een laadpaal te laten staan? Zorg er dan voor dat deze goed opgeladen is voor je een tijdje thuis blijft. Staat je auto inmiddels meerdere weken stil? Dan is het zaak om af en toe even te kijken wat de status van de batterij is. Raakt de batterij bijna leeg? Stap dan even in en rijd naar het dichtstbijzijnde laadpunt om de batterij weer aan te vullen, bijvoorbeeld als je toch boodschappen moet doen.

Conclusie

Kortom, het is oké als je elektrische auto even stilstaat. De batterij loopt heel langzaam leeg, maar dit is tot een periode van circa een paar weken geen probleem. Het kan helpen om handmatig het maximale laadniveau te verlagen. Zet je elektrische auto aan een laadpaal om bij te laden indien nodig. Twijfel? Check in je batterijmanagementsysteem of in de app hoe je batterij ervoor staat. Hoe snel een batterij verbruikt, verschilt per auto. Het is dus niet mogelijk om hier een generieke richtlijn voor te geven.

Artikel-verrekenen-1-1170x675
Meer Kennis & Tips?

Anderen vinden
dit ook
interessant

Een greep uit onze partners

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. Je hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen jouw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met jouw stroomleverancier. Wil je meer weten? Klik dan hier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe de auto wordt opgeladen.