Onze laadpunten voor leaserijders: e-mobility made lease-y

Al meer dan acht jaar ervaring in de leasesector.

Eneco eMobility is al ruim 10 jaar bezig met haar uitgebreide laaddienstverlening. Wat begon als een project binnen Eneco Groep om haar eigen wagenpark te vergroenen, groeide al snel uit naar een complete dienstverlening met expertise in het begeleiden en bedienen van leasemaatschappijen.

Wij spraken Sandra Neuray, Partner Manager en expert op het gebied van laaddienstverlening in de leasesector, over wat er belangrijk is als je als laaddienstverlener klaar wilt staan voor een leasemaatschappij.

Met één druk op de knop een laadpaal aanvragen voor de klant

“Voor leasemaatschappijen zijn wij eigenlijk in 2012 begonnen, toen we een samenwerking aangingen met leasemaatschappij Alphabet. Zij waren er als een van de eersten bij om elektrisch rijden te omarmen, en wij sloten ons daarbij aan. Samen met Alphabet hebben we toen een speciale portal ontwikkeld. Hier konden zij met één druk op de knop en aanvraag indienen. Wij regelden dan vanaf daar het laadpunt voor de berijders. Destijds waren er alleen nog maar hybrides met kleine batterijen op de markt, waardoor deze laadpunten en de installatie een stuk eenvoudiger waren.”

EV-rijden was in 2012 nog volledig nieuw. Door de komst van een portal creëerden we een laagdrempelige manier voor de leasemaatschappij om de benodigde gegevens van berijders aan te leveren. Wij kregen dan via de portal alle informatie die we nodig hadden van een klant, gingen aan de slag met de aanvraag en de leasemaatschappij hoefde alleen nog maar akkoord te geven op de offerte.

Online aanvraagomgeving voor berijders

Er is sinds 2012 wel een hele hoop veranderd. “Onze portal bestaat nog steeds, maar klanten krijgen nu een uitnodiging voor onze online aanvraagomgeving waar ze het laadpakket kunnen samenstellen en bestellen. En door de komst van elektrische auto’s met steeds grotere batterijen, is het aanvraagproces soms ook iets ingewikkelder geworden. Maar ons doel is nog steeds om het werk uit handen te nemen van de leasemaatschappijen. Zij merken daar dus eigenlijk heel weinig van”, zegt Sandra.

Flexibel naar behoefte van de leasemaatschappij

Hoeft de leasemaatschappij dan echt niks anders te doen dan de gegevens doorzetten naar Eneco eMobility en de offerte goedkeuren? “In de praktijk komt het daar wel op neer, ja”, zegt Sandra. “Maar we spreken met leasemaatschappijen vaak vaste pakketten af met bijvoorbeeld een maximaal aantal meters graafwerk. Zit een klant daarboven, bijvoorbeeld omdat hij een oprit van 30 meter heeft, dan moeten we toch terug naar de leasemaatschappij voor toestemming.” Maar ook daarover kunnen we met de leasemaatschappij afspraken maken. “We denken graag mee met de klant welke oplossingen we kunnen bieden om zo min mogelijk werk terug te sturen”.

Een van die oplossing is flexibiliteit in facturatie. “We kunnen bijvoorbeeld afspreken dat meerkosten altijd naar de berijder gaan. Dan krijgt de leasemaatschappij nooit een offerte die niet binnen de pakketprijs past. Dat haalt veel werk weg bij onze klanten”.

Berijders staan altijd centraal

Doordat we al bijna 10 jaar samenwerken met verschillende leasemaatschappijen, kennen we de markt van binnen en van buiten. We weten daarom ook dat de berijder altijd centraal moet staan in onze dienstverlening. “is de klant van onze klant niet blij, dan is onze klant ook niet blij”.

Voor de berijder verzorgen we in principe altijd een toekomstbestendig laadpunt. Daardoor kan de berijder ook meerdere leaseperiodes met één laadpunt werken. “Dat is een duurzamere én goedkopere oplossing dan wanneer de klant bij elke nieuwe EV een nieuw laadpunt moet aanschaffen.”

Ook laadadvies op zakelijke locaties

Wij verzorgen bij leasemaatschappijen niet alleen laadpunten voor berijders, maar we geven ook advies bij zakelijke laadoplossingen op kantoor. Denk daarbij aan oplossingen om nog efficiënter gebruik te maken van bestaande laadpunten, maar ook aan het slim inrichten van beperkte stroomcapaciteit.

Visie voor de toekomst

Wat zien we in de toekomst nog beter aan de dienstverlening voor ons klanten? Sandra zou graag zien dat het bestellen van een laadpunt bijna net zo makkelijk gaat als het bestellen van een pakketje. “Als je bijvoorbeeld nieuwe inktpatronen voor je printer bestelt, kun je via de app zien waar je pakketje is en hoelang het duurt voordat hij bij jou afgeleverd wordt. Je weet wanneer hij in het sorteercentrum is, en wanneer de bezorger onderweg is. Zoiets zou ik ook willen voor een laadpunt. Dat je altijd kunt zien waar je aan toe bent tijdens het proces. Een laadpunt installeren is een vrij ingewikkelde procedure, maar wij zorgen ervoor dat het voor de berijder en de leasemaatschappij zo eenvoudig mogelijk is.”

Wil je meer informatie over onze samenwerkingen met leasemaatschappijen? Neem dan contact op met onze Partner Manager Sandra Neuray via sandra.neuray@eneco.com.

AV_eMobility_studiobeelden_landscape-2019_08
Meer lezen over elektrisch laden?

Anderen vinden
dit ook
interessant

Een greep uit onze partners

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. Je hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen jouw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met jouw stroomleverancier. Wil je meer weten? Klik dan hier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe de auto wordt opgeladen.