Je elektrische auto opladen zonder eigen oprit

Een openbaar laadpunt aanvragen en een laadpaal voor op de zaak

Je bent erover uit, alle lichten staan op groen: voor jou voortaan geen volle tank meer, maar een volle batterij. De enige vraag is: waar ga je de batterij van je elektrische auto opladen? Want een eigen oprit heb je niet. In dat geval kun je een openbaar laadpunt aanvragen. Deze aanvraag is altijd kosteloos, maar er bestaan verschillende manieren om die te doen. In dit artikel laten we je zien hoe je een publieke laadpaal kunt aanvragen en aan welke voorwaarden je dan moet voldoen. Daarnaast lees je welke laadoplossing Eneco eMobility heeft voor wie een eigen laadpaal geen optie is. Een laadpunt voor op de zaak kan namelijk ook uitkomst bieden als je thuis geen eigen oprit hebt.

1. Een openbaar laadpunt aanvragen: welke partijen zijn er bij betrokken?

Voordat we de voorwaarden en aanvraagprocedures induiken, is het handig om te weten welke organisaties er betrokken zijn bij de aanvraag van een openbare laadpaal. De eerste partij is de gemeente. Het laadpunt komt immers te staan in de openbare ruimte en dus heb je toestemming nodig van de gemeente waarin je het laadpunt wilt laten plaatsen. Het is ook de gemeente die op basis van haar beleid bepaalt waar de laadpaal precies geplaatst mag worden. Een tweede partij die een belangrijke rol speelt, is de aanbieder of exploitant van het publieke laadpunt. Deze aanbieder levert, installeert en onderhoudt het laadpunt. Sommige gemeenten hebben de exploitatie van publieke laadpalen aanbesteed aan één partij. In andere gemeenten zijn er verschillende spelers die de laadpunten plaatsen en beheren. Ook komt het steeds vaker voor dat de openbare laadpaalaanbieder de aanvraagprocedure op zich neemt. De aanvraag dien je dan niet in bij de gemeente, maar bij de aanbieder. Hier komen we later op terug.

2. Wat zijn de meest voorkomende voorwaarden voor het aanvragen van een publiek laadpunt?

Iedere gemeente bepaalt zelf aan welke voorwaarden er voldaan moet worden voor de plaatsing van een openbaar laadpunt. De eisen verschillen dus per gemeente, maar een aantal voorwaarden zien we vaak terugkomen, zoals:

  • Je hebt geen eigen parkeerterrein en je moet je elektrische auto in de openbare ruimte parkeren.
  • Binnen een straal van ongeveer 200-250 meter van jouw woon- of werkadres is nog geen publiek laadpunt aanwezig. Of er staat wel een laadpaal binnen die straal, maar die is vaak bezet.
  • Je woont in de gemeente of je werkt minimaal 20 uur per week in de gemeente waar je de aanvraag doet. Let op, het aantal uur dat je minimaal moet werken in een gemeente verschilt. In Den Haag is dit bijvoorbeeld niet 20 uur, maar 28 uur.
  • Je rijdt, of gaat een elektrische auto rijden, die minimaal 50 km elektrisch kan rijden.  Niet alle hybride auto’s halen die 50 km, maar gelukkig stelt niet iedere gemeente deze voorwaarde.

3. Hoe vraag je een openbaar laadpunt aan?

Optie 1: Een openbaar laadpunt aanvragen via jouw gemeente

Een goed startpunt voor het aanvragen van een publiek laadpunt is de website van de gemeente waarin je het wilt laten plaatsen. Daarop staat altijd vermeld hoe de aanvraagprocedure verloopt en aan welke voorwaarden er voldaan moet worden. Om je een indruk te geven van wat er allemaal komt kijken bij zo’n aanvraag, laten we zien hoe je een openbare laadpaal aanvraagt in de gemeenten Utrecht, Den Haag en Rotterdam:

Utrecht

In Utrecht laat je een tip achter op 030laadpaal.nl. Je kiest waarom je de gemeente tipt om ergens een nieuw laadpunt te laten plaatsen en laat je persoonsgegevens achter. Op de gemeentewebsite kun je ook vinden aan welke voorwaarden er voldaan moet worden. In de gemeente Utrecht zijn er verschillende aanbieders, zoals NUON, Pitpoint en LomboXnet, die de openbare laadpalen plaatsen en beheren. Informatie over opladen, laadpassen, tarieven en storingen vind je hier.

Den Haag

Als je in Den Haag woont, dan ga je naar de pagina “Locatie voor elektrisch opladen doorgeven”. Hierop vind je alles wat je wilt weten over voorwaarden, gebruikskosten, storingen en hoe lang het duurt voordat de laadpaal wordt geplaatst. Wil je de aanvraag direct doen? Ga dan naar punt 5 en klik op de button “Meld u als elektrisch rijder”. De gemeente Den Haag vraagt ook om een kopie van je kentekenbewijs of aankoopbewijs. De openbare laadpalen in deze gemeente worden geleverd en beheerd door Nuon, Alfen en Ecotap.

Rotterdam

Op de website van de gemeente Rotterdam ga je naar “Openbaar oplaadpunt elektrische auto”. Op deze pagina vind je informatie over o.a. storingen, voorwaarden, gebruikskosten en hoe lang het duurt voordat het laadpunt wordt geplaatst. Wanneer je op “Oplaadpunt aanvragen” klikt, word je naar het aanvraagformulier geleid. De gemeente Rotterdam vraagt naast een kopie van de koopakte, het leasecontract of het kentekenbewijs soms ook om een parkeervergunning. In Rotterdam is Engie verantwoordelijk voor de levering en het onderhoud van de publieke laadpalen.

Optie 2: een openbaar laadpunt aanvragen via Allego/Openbaarladen.nl

De gemeentewebsite is een prima vertrekpunt, maar inmiddels hebben veel gemeenten zich aangesloten bij een laadpaalaanbieder die de aanvraagprocedure, de plaatsing en het beheer van het publieke laadpunt voor hen, en voor jou, regelt.

Eén van die aanbieders is Allego, ook wel bekend als Openbaarladen.nl: een website waarop je kosteloos een publiek laadpunt aanvraagt dat door Allego wordt geplaatst en beheerd. Om een laadpunt aan te kunnen vragen via deze website, moet jouw gemeente wel zijn aangesloten bij Allego. Inmiddels hebben ruim 150 gemeenten een overeenkomst met deze partij, dus de kans is groot dat jouw gemeente ertussen staat. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je je gemeente zelf aanmelden.

Nadat je de aanvraag hebt gedaan, regelt Allego de rest:

  • Ze kijken of je in aanmerking komt voor een laadpunt.
  • Ze zoeken uit waar het laadpunt geplaatst kan worden op basis van het beleid en de regels van jouw gemeente.
  • Ze vragen bij jouw gemeente de vergunning aan en regelen bij de netbeheerder de stroomaansluiting. Vervolgens plaatsen ze de laadpaal.
  • Houd er rekening mee dat er tussen de aanvraag en de plaatsing van het laadpunt 20 tot 25 weken kan zitten.

4. Is het mogelijk om via Eneco eMobility een publiek laadpunt aan te vragen?

Deze vraag krijgen wij als aanbieder van laadoplossingen regelmatig, maar wij plaatsen geen openbare laadpunten. Eneco eMobility levert enkel particuliere laadpalen die we installeren bij particulieren en bedrijven die één of meerdere parkeerplekken hebben op eigen terrein. Voor een laadpunt op de zaak ben je wel bij ons aan het goede adres. Naast openbaar laden, is laden tijdens kantooruren een goede en zeer efficiënte oplossing als thuisladen niet mogelijk is. Je auto staat immers het grootste gedeelte van de dag geparkeerd vlakbij je werkplek.

Heb je een eigen parkeerplek in een parkeergarage die eigendom is van een Vereniging van Eigenaren (VvE)? Dan kun je wel een eigen laadpaal aanschaffen voor thuis. Je hebt dan alleen schriftelijke toestemming nodig van jouw VvE. Een openbaar laadpunt aanvragen is in dat geval meestal niet mogelijk. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor zo’n aanvraag is immers dat je geen eigen parkeerplek hebt en je auto in de openbare ruimte moet parkeren.  

We hopen dat dit artikel je wegwijs heeft gemaakt in de wereld van de publieke laadoplossingen. Voor specifieke vragen over de aanvraagprocedure, de plaatsing en het onderhoud van openbare laadpalen kun je terecht bij de gemeenten en de aanbieders van publieke laadpalen.

Heb je geen eigen oprit en wil je wat meer informatie over de aanschaf van een laadpaal op kantoor? Of zou je graag een eigen laadpaal willen en heb je een parkeerplek in een parkeergarage die eigendom is van een VvE? Stuur ons dan een mail of geef ons een belletje. Wij staan voor je klaar.  

Vond je dit een leuk artikel? Lees dan ook:

Iedereen een elektrische auto: waar haal je genoeg (groene) stroom vandaan?
Laden buiten stedelijke gebieden
Help, mijn laadpaal doet het niet!

AV_Eneco_eMobility_02
Meer weten over dit onderwerp?

Anderen vinden
dit ook
interessant

Een greep uit onze partners

Veelgestelde vragen over elektrisch laden

Met een laadpunt of een laadpas van Eneco eMobility laad je altijd op gegarandeerd groene stroom afkomstig van de zon en de wind. Hierdoor reduceer jij jouw CO2-uitstoot tot 70% in vergelijking tot benzine- of dieselauto’s.

Wij zijn een dochteronderneming van Eneco. Eneco is 100% aandeelhouder. Je hoeft echter geen klant te zijn van Eneco om bij ons een laadpunt aan te vragen. Wij lezen jouw laadpunt op afstand uit en hebben daarvoor geen contact met jouw stroomleverancier. Wil je meer weten? Klik dan hier.

De installatie begint in de meterkast. Vanaf daar gaat de kabel meestal zo snel mogelijk naar buiten. Daar bevestigen we het laadpunt aan de muur of op een paal, afhankelijk van de wensen en mogelijkheden van de berijder. Na de installatie test de installateur het laadpunt en legt aan de berijder uit hoe de auto wordt opgeladen.